In
een ongewoon groot startveld van 86 deelnemers was ook onze
klasse, de N3, met 13 deelnemers goed vertegenwoordigd.
Een mooi moment voor een krachtmeting. Een eerste plaats
was gezien de deelnemerslijst vooraf al nagenoeg onhaalbaar.
Tenminste vier equipes in onze klasse verschenen met zo'n
mooi materiaal aan de start dat ons 12 jaar oude Astra'tje
dat nooit zou kunnen bijhouden. Met dat in gedachte leek
het een mooi doel om 6e te worden, een klassering bij de
beste helft. Dit betekende wel dat we van de acht overige
equipes er slechts eentje voor ons zouden dulden.
.jpg)
De
opzet voor deze 40e editie van de ELE-rally was sterk gewijzigd
ten opzichte van voorgaande jaren. Niet alleen was Helmond
dit jaar voor het eerst gaststad, ook in de proeven was
flink wat veranderd. Zo was bijvoorbeeld de publieksproef
voor de zaterdagavond bij Son de enige zonder onverhard.
Er stond ons dus gelijk vanaf klassementsproef 1 een zware
taak te wachten en ook de auto zou het direct zwaar te verduren
krijgen.
Op
proef 1 lag ook meteen het naar mijn mening mooiste stuk
van de hele rally. Een onverhard paadje, zo smal dat de
auto er eigenlijk net niet door past. Combineer dit met
een paar flauwe bochten en een snelheid van dik boven de
100 km/u en je weet wat rally inhoudt! Met een vijfde tijd
op die eerste proef hebben we een sterke opener gereden.

Ook
op KP 2 waren het vooral de stukken onverhard die het verschil
maakte. Breder dan op KP 1, maar vanwege de vele gaten en
nog hogere snelheid moeilijk berijdbaar. Echt rijden kon
je het dan ook niet noemen. Het was meer glijden, stuiteren
en soms een stukje vliegen. Na een korte service werden
dezelfde twee proeven nog een keer gereden. Hierna konden
we op een nette 6e stek met het serviceteam naar Best verhuizen
om van daaruit op de avondproeven verder te strijden.
KP
5 in Oirschot was de zwaarste proef van de wedstrijd. Dit
keer niet alleen vanwege de slechte stukken onverhard, die
ook hier ten overvloede aanwezig waren, maar ook vanwege
de vele snelle blinde bochten die het rempunt van de langzamere
bocht vlak daarachter verborgen hielden. Helaas bracht deze
proef voor ons al vroegtijdig de beslissing in de wedstrijd.
Bij het aanremmen voor een haaks rechts halfweg de proef
klinkt er plotseling luid geklapper bij het rechter voorwiel,
terwijl de auto zijn eigen weg begint te bepalen. Dankzij
de brede berm krijg ik de auto nog net zonder schade te
bocht door, maar er is duidelijk een probleem! Daarna is
het voor elke bocht tijdens het remmen een gevecht tussen
auto en coureur dat gelukkig telkens door mij gewonnen wordt.
.jpg)
Na
de stopfinish springen we uit de auto om de schade te inspecteren
en hopelijk te verhelpen. Er stijgt een rookpluim op uit
de remklauw die op een positie hangt waar deze duidelijk
niet thuishoort. We draaien zo snel mogelijk de gloeiend
hete wielmoeren los, want meer dan vijftien minuten vertraging
betekent uitsluiting. Er blijkt een bout te missen uit de
bevestiging van de remklauw. Hulp is niet toegestaan en
met de beperkte middelen uit de auto bleek het probleem
niet te verhelpen. We hebben alsnog geprobeerd om door te
rijden, maar de volgende tijdcontrole werd helaas niet meer
gehaald. Een teleurstellend einde van een sterk gestarte
wedstrijd. Ondanks de problemen hebben we tot na KP 5 onze
6e plek weten te behouden, maar wat is dat waard als de
sluitwagen langskomt om de o-zo belangrijke tijdkaart in
te nemen?