home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoring
links

 

Verslag Golden Tulip Rally 21 en 22 september 2001

Nadat vrijdagmiddag de nieuw opgebouwde Opel Astra GSi zonder enig probleem direct door de technische keuring kwam, kon er rustig naar de start op vrijdagavond toegewerkt worden. Kort na de start waren er echter al de eerste problemen voor André Stam en Johan Foederer. Op de eerste routesectie van het startpodium naar de eerste service viel de motor plotseling zonder waarschuwing stil. Gelukkig werd de service wel nog gehaald en was het probleem snel verholpen.

Helaas zou het hier niet bij blijven. Bij het aanremmen voor de allereerste bocht op KP1 begeeft een koppeling van de remleiding het waardoor alle remdruk verdween. Gelukkig was dit een bocht met een lange uitremzone en kon de auto met behulp van de handrem nog op tijd tot stilstand gebracht worden. Nieuw dit jaar in de Golden Tulip Rally was dat er steeds drie proeven gereden moesten worden voor de volgende service. Hierdoor moesten ook de volgende twee proeven nog op de handrem gereden worden.

Met 16 minuten vertraging en enkele minuten verlies op de proeven werd de service toch nog veilig bereikt. In een razend tempo gingen de monteurs aan de slag en wisten binnen de beschikbare tijd niet alleen het standaard werk te doen, maar ook nog de gehele remleiding te vervangen. Hierna konden de resterende proeven zonder problemen uitgereden worden.

Op de zaterdag wordt er volgens het klassement gestart waarin de equipe, door de problemen van vrijdagavond, erg ver achterin stond. Dit leidde een aantal malen tot onnodige vertraging doordat een equipe, die één minuut eerder op de proef gestart was, toch nog bijgehaald werd en passeren niet mogelijk was.

Halfweg KP12 ontstond er nog even een probleem toen in een erg slechte zandweg de uitlaatdemper in het zand achter bleef. Het publiek vond dit prachtig vanwege het geluid, maar in de auto was dit echter minder leuk. "Het geluidsniveau was zo hoog dat andré me zelfs schreeuwend over de intercom nog niet kon verstaan" vertelde Johan. "Ik heb anderhalve proef pace-notes in gebarentaal moeten gegeven waardoor we toch weer tijd verloren zijn."

De rest van de dag zijn er weinig problemen geweest, al was er op de een na laatste proef nog even een spannend moment. "We reden op een 'haaks rechts niet snijden' af met daarachter een sloot en bij het aanremmen viel de remdruk weer weg. Ik kon kiezen rechtdoor de sloot in of toch maar snijden." André koos wijselijk de laatste optie en 'maaide' in zijn actie een paal met de grond gelijk, waarna er zonder veel tijdsverlies doorgreden kon worden. Het remplobleem bleek te hete remvloeistof te zijn. Op de laatste proef heeft dit geen problemen meer veroorzaakt.

De equipe over de rally. Johan: "Ik ben heel erg tevreden. Nog geen sprintje gereden en om dan een europees evenement meteen uit te rijden met een nieuw opgebouwde auto is gewoon geweldig. We hadden uiteraard problemen verwacht met de auto, want wat kinderziektes heb je altijd wel. Ik ben blij dat de problemen niet zo groot waren dat we erdoor zijn uitgevallen, de snelle tijden komen later wel." Andre: "Ik ben in ieder geval erg tevreden over de auto. Dat hij deze rally meteen doorstaat betekend dat het een betrouwbare auto is. De remmen moeten we echter wel nog even goed inspecteren, want na de probelemen op de vrijdagavond is de remdruk niet meer optimaal geweest. Dit heeft veel tijd gekost. Over de tijden ben ik dan ook nog niet zo tevreden, maar dat komt ook doordat ik de auto nog niet ken. Door een veelvoud van pech en tegenslag was de auto 4 dagen voor de rally pas klaar. We hebben dus nog helemaal geen tijd gehad om te testen."

Over enkele weken staat de equipe alweer aan de start van de volgende rally, de Euregio rally op 3 en 4 november. Dan kunnen we zien of de auto inderdaad zo betrouwbaar is en of de tijden beter worden.