Verslag Golden Tulip Rally 21 en 22 september
2001
Nadat
vrijdagmiddag de nieuw opgebouwde Opel Astra GSi zonder
enig probleem direct door de technische keuring kwam, kon
er rustig naar de start op vrijdagavond toegewerkt worden.
Kort na de start waren er echter al de eerste problemen
voor André Stam en Johan Foederer. Op de eerste routesectie
van het startpodium naar de eerste service viel de motor
plotseling zonder waarschuwing stil. Gelukkig werd de service
wel nog gehaald en was het probleem snel verholpen.
Helaas
zou het hier niet bij blijven. Bij het aanremmen voor de
allereerste bocht op KP1 begeeft een koppeling van de remleiding
het waardoor alle remdruk verdween. Gelukkig was dit een
bocht met een lange uitremzone en kon de auto met behulp
van de handrem nog op tijd tot stilstand gebracht worden.
Nieuw dit jaar in de Golden Tulip Rally was dat er steeds
drie proeven gereden moesten worden voor de volgende service.
Hierdoor moesten ook de volgende twee proeven nog op de
handrem gereden worden.
Met
16 minuten vertraging en enkele minuten verlies op de proeven
werd de service toch nog veilig bereikt. In een razend tempo
gingen de monteurs aan de slag en wisten binnen de beschikbare
tijd niet alleen het standaard werk te doen, maar ook nog
de gehele remleiding te vervangen. Hierna konden de resterende
proeven zonder problemen uitgereden worden.
Op
de zaterdag wordt er volgens het klassement gestart waarin
de equipe, door de problemen van vrijdagavond, erg ver achterin
stond. Dit leidde een aantal malen tot onnodige vertraging
doordat een equipe, die één minuut eerder
op de proef gestart was, toch nog bijgehaald werd en passeren
niet mogelijk was.
Halfweg
KP12 ontstond er nog even een probleem toen in een erg slechte
zandweg de uitlaatdemper in het zand achter bleef. Het publiek
vond dit prachtig vanwege het geluid, maar in de auto was
dit echter minder leuk. "Het geluidsniveau was zo hoog
dat andré me zelfs schreeuwend over de intercom nog
niet kon verstaan" vertelde Johan. "Ik heb anderhalve
proef pace-notes in gebarentaal moeten gegeven waardoor
we toch weer tijd verloren zijn."
De
rest van de dag zijn er weinig problemen geweest, al was
er op de een na laatste proef nog even een spannend moment.
"We reden op een 'haaks rechts niet snijden' af met
daarachter een sloot en bij het aanremmen viel de remdruk
weer weg. Ik kon kiezen rechtdoor de sloot in of toch maar
snijden." André koos wijselijk de laatste optie
en 'maaide' in zijn actie een paal met de grond gelijk,
waarna er zonder veel tijdsverlies doorgreden kon worden.
Het remplobleem bleek te hete remvloeistof te zijn. Op de
laatste proef heeft dit geen problemen meer veroorzaakt.
De
equipe over de rally. Johan: "Ik ben heel erg tevreden.
Nog geen sprintje gereden en om dan een europees evenement
meteen uit te rijden met een nieuw opgebouwde auto is gewoon
geweldig. We hadden uiteraard problemen verwacht met de
auto, want wat kinderziektes heb je altijd wel. Ik ben blij
dat de problemen niet zo groot waren dat we erdoor zijn
uitgevallen, de snelle tijden komen later wel." Andre:
"Ik ben in ieder geval erg tevreden over de auto. Dat
hij deze rally meteen doorstaat betekend dat het een betrouwbare
auto is. De remmen moeten we echter wel nog even goed inspecteren,
want na de probelemen op de vrijdagavond is de remdruk niet
meer optimaal geweest. Dit heeft veel tijd gekost. Over
de tijden ben ik dan ook nog niet zo tevreden, maar dat
komt ook doordat ik de auto nog niet ken. Door een veelvoud
van pech en tegenslag was de auto 4 dagen voor de rally
pas klaar. We hebben dus nog helemaal geen tijd gehad om
te testen."
Over
enkele weken staat de equipe alweer aan de start van de
volgende rally, de Euregio rally op 3 en 4 november. Dan
kunnen we zien of de auto inderdaad zo betrouwbaar is en
of de tijden beter worden.
|