verslag
paradigit-ELE rally 2003
door:
Johan Foederer, rijder
Dit
is waar we naar toe hebben gewerkt. Onze eerste grote
wedstrijd. Totnogtoe was Hulst de grootste wedstrijd die
we in onze nieuwe samenstelling hebben gereden. Daar reden
we door neutralisaties slechts 4 proeven. Nu stonden we
aan het begin van ruim 20 proeven, verdeeld over twee
dagen. Een zware taak voor mens en machine die het echte
rallygevoel weer naar boven moest brengen.

Het
parcours voor deze wedstrijd was zeer divers. Het merendeel
bestond uit mooie landelijke gemixte proeven met zowel
verhard als onverhard. Daarnaast waren er de onvermijdelijke
industrieterreinen en twee unieke ELE-lokaties. Nieuw
dit jaar was het industrieterrein in Helmond dat technisch
veel uitdagender was dan een gemiddeld industrieproefje.
De twee unieke ELE-lokaties waren uiteraard het Eurocircuit
in Valkenswaard en militair terrein Piroc. Dat een circuit
uniek is in de rallysport behoeft geen uitleg. Waarom
Piroc bijzonder is zal ik u uitleggen.

Piroc
kan het best omschreven worden als een pretpark voor rallyrijders,
een soort achtbaan. Hier kom je situaties tegen die je
nergens anders vindt. Grofweg kun je de proef in tweeën
delen. Het ene deel is heel open en bestaat uit lange
kombochten afgewisseld met hairpins. Het andere deel loopt
door het bos en is veel smaller en bochtiger. De bomen
staan op centimeters van de weg en laten duidelijk hun
sporen na op het beton, glad dus! Het wisselt dus tussen
overzichtelijke snelle stukken met hard remmen en een
heel vloeiend stuk met allemaal blinde bochten. Kortom,
dolle pret en ideaal om de balans in je auto te testen.
Op
zaterdag was de start om 12:31 en zouden we doorrijden
tot na middernacht. Op zondag zouden we dan weer vroeg
verder gaan om laat in de middag te finishen. De eerste
proef, Luyksgestel, stond direct garant voor een goed
rallygevoel. Het was een mooie landelijke proef met drie
keer een stuk onverhard en paar snelle stukken. Technisch
was deze proef nog niet erg moeilijk. Het mooiste aan
deze proef vond ik dat er maar weinig bochten waren afgezet
aan de binnenkant. Snijden dus! Want wat is er beter om
je rallygevoel op peil te krijgen dan met dik boven de
100 km/u een blinde bocht te nemen met twee wielen door
de berm!

Op
de routesectie naar de tweede proef, het Eurocircuit,
werd het ons duidelijk dat ons wat pittigs te wachten
stond. In plaats van felgekleurde rallyauto's kwamen ons
allemaal dofbruine auto's tegemoet. We moesten ons opmaken
voor een modderballet. Eenmaal op het circuit zagen we
hoe slecht het erbij lag. 4 Ronden lang was het vechten
voor grip in de centimeters dikke laag modder. Tenminste
één ding zouden we de tweede keer over het
circuit anders doen. De ramen helemaal dicht!!
De
tweede keer over Luyksgestel werden we nog maar één
keer opgehouden door tragere deelnemers. Toch konden we
onze tijd niet verbeteren, want het was inmiddels spekglad
geworden in het onverhard. De eerste keer was het al glad,
maar nu het helemaal was uitgereden was het nòg
erger. Tot deze proef was ik van mening dat je op rechte
stukken altijd volgas kon gaan. Is het glad? Dan rem je
toch gewoon eerder. Nu moest ik echter bij en snelheid
van net boven de 100 km/u al zo hard werken om rechtuit
te gaan dat plankgas echt niet mogelijk was. Wel weer
een situatie die goed is voor het rallygevoel, glibberen
op hoge snelheid.

Na
deze vier proeven reden we twee keer Piroc achter elkaar
gevolgd door Best. Piroc ging erg goed. Geen oponthoud
en een goede bandenkeus. Hier hebben we beide keren een
derde tijd in de N3 neergezet. Op Best hebben we wat tijd
verloren, omdat we rekenden op het slechte onverhard waar
tijdens de verkenning al enkele mensen hadden vastgezeten.
De organisatie had dit echter hersteld waardoor we op
punten onnodig voorzichtig waren.
Daarna
gingen we naar Sint Oedenrode. Deze proef begon met een
rondkoers die gedeeltelijk tussen de huizen doorliep en
eindigde met een lange staart. Kenmerkend voor deze proef
zijn de vele wisselingen in ondergrond. Asfalt, een klein
stukje onverhard en grove en gladde klinkers. De eerste
ronde was nog een beetje wennen aan de grip, maar de tweede
ronde zaten we lekker in ons ritme, heerlijk. We merkten
de vooruitgang. De snelheid lag hoog en het remmen ging
steeds later. Alles leek perfect, maar toen gebeurde het...

Wat
ik nu ga beschrijven gebeurde in niet veel meer dan een
seconde. Ik vraag me nu nog af hoe je zoveel kunt denken
en doen in één seconde. We naderen een eindeweg
haaks rechts met zo'n 140 km/u. Direct bij het aanremmen
klapt het rempedaal vol tot op de bodem, niks meer! "Shit!",
denk ik. Ik grijp de handrem in een poging de auto af
te remmen en even denk ik nog dat ik de auto misschien
dwars kan zetten en zo met tijdverlies de bocht nog kan
halen. Dit blijkt op het natte wegdek al snel onmogelijk
en ik zeg blijkbaar nog tegen Rianne: "We redden
het niet." Op dat moment moet ik al beslissen waar
en hoe we eraf zullen gaan. Ik kies voor de rechterkant,
waar wat ruimte lijkt te zijn. Die ruimte is er echter
niet en ik maak mijn laatste keus, een dikke boom of het
hek. Mijn keus mag duidelijk zijn.
Vanaf
dat moment kun je niets anders doen dan afwachten hoe
het afloopt. We missen de boom, maar nemen een tractorband
met waterton, de hoek van een tuin en een paar meter hek
mee. In een omgeploegd veld naast de tuin komen we tot
stilstand. Ongelooflijk hoe snel je stil kunt staan zonder
remmen. het eerste wat je dan denkt is: "We moeten
door!" Rianne springt uit de auto en begint het hekwerk
van de auto los te trekken terwijl ze het publiek om hulp
roept. We komen nog een paar meter verder, maar de auto
stuurt niet meer. Het publiek gebaart dat het over is,
er is een wiel afgebroken. Teleurgesteld stappen we uit
en ik verontschuldig me voor het hek. Het is voorbij.
Al wat ons rest is de service bellen om te zeggen dat
ze kunnen opruimen. Wij komen niet meer.
