Verslag
Euregio Rally 2003
door: Johan Foederer, coureur
foto's: Wimo fotografie
Terugkijkend
op onze Euregio Rally is er eigenlijk maar één
ding dat en beetje is tegengevallen. Jammer genoeg was
dat wel net datgene waar je in het eindklassement op
wordt afgerekend, de tijden. Verder was het weer een
echt ouderwets mooie rally die zich kenmerkte door het
ontbreken van enige vorm van afzetting aan de binnenkant
van de bocht. De kenners weten al wat dat betekent,
snijden! En niet zo’n beetje.

Zeer
regelmatig verlieten tenminste twee wielen de hoofdrijbaan
op zoek naar de rand van de sloot en net dat beetje
extra snelheid. Een bezigheid die met goed weer weinig
gevolgen heeft, maar tijdens een wedstrijd in hartje
herfst ligt dat net even anders. Tegen de tijd dat je
met je startnummer 31 op zo’n bocht aan komt gereden,
heeft er een kleine invasie plaatsgevonden waarbij de
berm bezit heeft genomen van zowat de hele bocht. Het
resultaat is in een woord samen te vatten als “glad”!

Dit
effect was al direct vanaf proef één goed
merkbaar. Het had de hele ochtend niet meer geregend,
dus hadden we gekozen voor een harde intermediate band.
De proeven waren echter toch nog te nat waardoor we
te weinig grip hadden. Voor de tweede boucle hebben
we eigenlijk dezelfde foute gok genomen. De weg was
weer verder opgedroogd dus lieten we dezelfde banden
zitten. Waarschijnlijk een goede keus als het niet vlak
voor de start van de volgende proef was gaan regenen.

Een
bijkomend nadeel was dat de vorige wedstrijd alweer
een half jaar geleden was. Dit maakte het moeilijker
om snel in je wedstrijdritme te komen en een verkeerde
bandenkeus maakt dat alleen maar erger. Gelukkig gingen
de proeven rond Hardenberg een stuk beter. We maakten
eindelijk de goede bandenkeus en ook het type proef
lag mij een stuk beter. Het waren veel technischere
proeven met een veel vloeiender verloop. ’s Ochtends
waren het vooral lange rechte stukken gevolgd door een
scherpe bocht.

Terug
in Hengelo was het tijd om de lampenbak te monteren.
Rijden in het donker geeft toch een bijzonder gevoel.
Je staat aan de start van de proef en kijkt een pikkedonker
veldweggetje in. Dan begint het aftellen, het toerental
gaat omhoog en een paar honderd watt verlichting wordt
ontstoken. Het startsein wordt gegeven en terwijl de
eerste bocht oplicht alsof het dag is, is het in en
om de auto nog steeds pikkedonker. Heel apart!

Al
met al kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde wedstrijd.
De tijden konden wat beter, maar daar zie ik ook zeker
mogelijkheden voor in de komende wedstrijden De auto
heeft zich perfect gehouden en de bochtensnelheid is
weer iets opgeschroefd. Daarnaast vind ik het een belangrijk
punt dat we, vooral in de avondproeven, ervaring op
hebben kunnen doen in het onverhard. Iets waar ik totnogtoe
veel te weinig kans voor heb gehad. Het allerbelangrijkste
is echter dat we de wedstrijd netjes hebben uitgereden
en dat we er volgend seizoen gewoon weer bij zijn!