home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoring
links

 

Verslag Car Technics rallysprint te Hulst
Door Rianne Foederer navigator

Afgelopen zaterdag 26 april 2003 was het weer zover. Na vier weken aftellen mochten we weer aan de start verschijnen van een nieuwe rallysprint. Onze doelstelling van deze sprint was het mogen starten bij de Paradigit-ELE Rally. Om dit te bereiken moesten we deze sprint uitrijden. Mijn licentie rallysprint navigator kan namelijk pas omgezet worden naar een licentie rally navigator na het met goed gevolg uitgereden hebben van twee sprints. Eentje hadden we al op zak dus nou deze nog. De druk van deze sprint was dan ook aanmerkelijk groter dan de eerste keer. Met als gevolg dat ook de zenuwen wat meer opspeelden. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen.

De dag begon voor ons allemaal erg vroeg. De monteurs zorgden voor het vervoer van de auto dus zij waren al om 1 uur ’s nachts vertrokken om zeker op tijd aanwezig te zijn in Hulst. Aangezien zij allemaal in Wierden wonen hadden ze een hele rit te gaan. Voor Johan en mij viel dat weer mee. Johan woont in Geldrop en ik in Maastricht dus voor ons stond de wekker iets later, maar 4 uur is toch zeker erg vroeg.

Om 7:00 uur ’s morgens stonden we al bij de documenten controle. Alles was goedgekeurd dus we mochten starten. Bij de documentencontrole kregen we het routeboek uitgereikt, de rallyschilden en ons startnummer 47. Nu snel naar de technische keuring, want de klok tikt door. Ook bij de keuring waren er geen enkele problemen. Tot zover alles naar wens.

Tussen 8:00 uur en 10:00 uur ’s morgens zijn Johan en ik de proeven gaan verkennen. In ons routeboek stonden de verbindingsroutes en de 2 proeven (de sprint zou gereden worden over 2 proeven die ieder 3 maal verreden moest worden) vermeld die we moesten gaan rijden. Omdat de tijd nu veel beperkter was dan bij de zuiderzeerally hebben we de proeven minder uitgebreid kunnen verkennen. Tijdens onze eerste ritjes op het uitgezette parcours merkten we al dat het een zeer pittige dag zou worden. Maar wel een zeer mooie dag, want de organisatie had een geweldig mooie, spectaculaire route uitgezet.

Na het verkennen zijn we naar het wachtpark gereden. De auto moest op tijd in het wachtpark staan, dus onze monteurs hadden er al voor gezorgd dat onze auto op tijd ter plekke was. Nu hadden we even tijd om een hapje te eten, om ons rally tenue aan te doen en nog even de pace notes door te nemen. 11:37 stapten we in onze auto om ons klaar te maken voor de start en eindelijk na het ‘lange’ wachten mochten om 11:47 het startpodium op rijden om aan onze tweede sprint te beginnen.

Het was inmiddels gaan regenen, maar gelukkig hadden wij, als een van de weinigen, regenbanden gemonteerd. In de auto was het droog en warm (erg warm zelfs aangezien de verwarming vast zat), dus wij dachten van het weer geen last te hebben. Helaas viel dat zwaar tegen. Bij de start van de eerste klassementsproef stonden we al erg lang te wachten op onze definitieve starttijd, toen we de auto’s voor ons één voor één zagen omkeren. Van een official kregen we dan ook te horen dat de proef was afgelast omdat hij te glad was geworden. We moesten via een alternatieve route naar proef 2 rijden.

Ook bij deze proef stonden we in de plenzende regen erg lang te wachten op onze definitieve starttijd. Helaas werd ook hier de mededeling gedaan dat het te gevaarlijk was. Er waren al enkele auto’s de sloot in gereden, dus we mochten de proef alleen neutraal rijden. Dit betekent normale snelheid en zonder tijdnotering. De moed begon ons een beetje in de schoenen te zakken en de regen begon steeds harder te vallen. Niet echt de dag waar we op gehoopt hadden.

Na deze proeven zijn we naar het serviceterrein gereden waar de monteurs wat kleine aanpassingen gedaan hebben. Toen het weer tijd was zijn we via de hergroepering naar de derde proef gereden. Bij aankomst aldaar mochten we tot onze verbazing en vreugde toch echt starten!

Het eerste stuk van de proef ging erg goed. De snelheid zat er goed in en de auto lag lekker op de weg. Echter bij een hairpin ging het even mis. We schoven van de weg af. Even dachten we dat het gedaan was, maar Johan kon de auto, dankzij de juiste banden, gelukkig weer op de weg krijgen. In deze proef zat ook een onverhard gedeelte. Toen we daarop reden butste de auto toch meer dan we gewend waren. Er leek iets niet helemaal in orde met de vering. Verder is de proef goed verlopen.

Ook de vierde proef hebben we goed gereden. Na onze slechte ervaring op proef 3 gingen de twee hairpins in deze proef lekker soepel op de handrem. Na deze proef hebben we gauw contact opgenomen met ons monteursteam zodat ze klaar stonden bij het binnenrijden van het serviceterrein. Voor ons was het even een rustmoment, maar de monteurs moesten hard werken. De auto had toch wel geleden deze proeven, vooral het onverharde stuk in proef drie had schade aangericht in de ophanging. Gelukkig was ook dit allemaal binnen de servicetijd hersteld.

Toen de auto weer rijklaar was en de tijd voor het uitklokken weer dichter bij kroop. Namen we weer plaats in de auto en maakten ons op voor de laatste sectie van deze sprint. Eerst naar de hergroepering en dan weer op weg naar onze vijfde proef.

Op proef vijf ging de hairpin dit keer goed. We kwamen met een mooie snelheid de bocht door al waren we wel iets voorzichtiger. Het onverharde stuk in deze proef was intussen nog veel slechter geworden en zat vol gaten. Erg vervelend als je daar met 100km/u achterkomt. Als een stuiterbal vlogen we over het gravel (letterlijk). Het was duidelijk voelbaar aan de auto dat er schade aan de ophanging was ontstaan. Het vertrouwen in de auto was op dat moment toch erg gezakt dus moesten we het wat rustiger aan doen. Zo rustig zelfs dat een achteropkomende deelnemer direct achter ons zat. Zodra we dit in de gaten kregen hebben we zo snel mogelijk plaats gemaakt zodat deze auto ons voorbij kon. Dat doe je in de rally sport.

Aan het eind van de proef hebben we even de tijd genomen om de schade te bekijken. Het viel mee, maar we moesten het toch rustig aan doen. De finish halen was te belangrijk. Na het klokken en de tijdnotering van deze laatste proef, met toch nog een redelijke prestatie, komt de ontlading. We hebben het weer geflikt. Onze eerste gedachte was dan ook. “Yes, volgende maand de Paradigit-ELE rally”

Het was voor ons weer een geweldige dag en we hebben er weer volop van genoten. Nu zijn we klaar voor het echte werk. We kijken ontzettend uit naar onze eerste Rally en hopen jullie als publiek weer te kunnen laten genieten van onze kunsten.

Hieronder staan eerder verschenen verslagen van Fastforward.


Rally Datum

Golden Tulip rally 2001 21 en 22 september 2001
Conrad Euregio Rally 3 en 4 november 2001

pre-verslag Zuiderzee Rally 21 en 22 maart 2003
Zuiderzee Rally 21 en 22 maart 2003
pre-verslag Car Technics Sprint 26 april 2003