Verslag
Car Technics rallysprint te Hulst
Door Rianne Foederer navigator
Afgelopen
zaterdag 26 april 2003 was het weer zover. Na vier weken
aftellen mochten we weer aan de start verschijnen van een
nieuwe rallysprint. Onze doelstelling van deze sprint was
het mogen starten bij de Paradigit-ELE Rally. Om dit te
bereiken moesten we deze sprint uitrijden. Mijn licentie
rallysprint navigator kan namelijk pas omgezet worden naar
een licentie rally navigator na het met goed gevolg uitgereden
hebben van twee sprints. Eentje hadden we al op zak dus
nou deze nog. De druk van deze sprint was dan ook aanmerkelijk
groter dan de eerste keer. Met als gevolg dat ook de zenuwen
wat meer opspeelden. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen.

De
dag begon voor ons allemaal erg vroeg. De monteurs zorgden
voor het vervoer van de auto dus zij waren al om 1 uur ’s
nachts vertrokken om zeker op tijd aanwezig te zijn in Hulst.
Aangezien zij allemaal in Wierden wonen hadden ze een hele
rit te gaan. Voor Johan en mij viel dat weer mee. Johan
woont in Geldrop en ik in Maastricht dus voor ons stond
de wekker iets later, maar 4 uur is toch zeker erg vroeg.
Om
7:00 uur ’s morgens stonden we al bij de documenten
controle. Alles was goedgekeurd dus we mochten starten.
Bij de documentencontrole kregen we het routeboek uitgereikt,
de rallyschilden en ons startnummer 47. Nu snel naar de
technische keuring, want de klok tikt door. Ook bij de keuring
waren er geen enkele problemen. Tot zover alles naar wens.

Tussen
8:00 uur en 10:00 uur ’s morgens zijn Johan en ik
de proeven gaan verkennen. In ons routeboek stonden de verbindingsroutes
en de 2 proeven (de sprint zou gereden worden over 2 proeven
die ieder 3 maal verreden moest worden) vermeld die we moesten
gaan rijden. Omdat de tijd nu veel beperkter was dan bij
de zuiderzeerally hebben we de proeven minder uitgebreid
kunnen verkennen. Tijdens onze eerste ritjes op het uitgezette
parcours merkten we al dat het een zeer pittige dag zou
worden. Maar wel een zeer mooie dag, want de organisatie
had een geweldig mooie, spectaculaire route uitgezet.
Na
het verkennen zijn we naar het wachtpark gereden. De auto
moest op tijd in het wachtpark staan, dus onze monteurs
hadden er al voor gezorgd dat onze auto op tijd ter plekke
was. Nu hadden we even tijd om een hapje te eten, om ons
rally tenue aan te doen en nog even de pace notes door te
nemen. 11:37 stapten we in onze auto om ons klaar te maken
voor de start en eindelijk na het ‘lange’ wachten
mochten om 11:47 het startpodium op rijden om aan onze tweede
sprint te beginnen.
Het
was inmiddels gaan regenen, maar gelukkig hadden wij, als
een van de weinigen, regenbanden gemonteerd. In de auto
was het droog en warm (erg warm zelfs aangezien de verwarming
vast zat), dus wij dachten van het weer geen last te hebben.
Helaas viel dat zwaar tegen. Bij de start van de eerste
klassementsproef stonden we al erg lang te wachten op onze
definitieve starttijd, toen we de auto’s voor ons
één voor één zagen omkeren.
Van een official kregen we dan ook te horen dat de proef
was afgelast omdat hij te glad was geworden. We moesten
via een alternatieve route naar proef 2 rijden.
Ook bij deze proef stonden we in de plenzende regen erg
lang te wachten op onze definitieve starttijd. Helaas werd
ook hier de mededeling gedaan dat het te gevaarlijk was.
Er waren al enkele auto’s de sloot in gereden, dus
we mochten de proef alleen neutraal rijden. Dit betekent
normale snelheid en zonder tijdnotering. De moed begon ons
een beetje in de schoenen te zakken en de regen begon steeds
harder te vallen. Niet echt de dag waar we op gehoopt hadden.

Na
deze proeven zijn we naar het serviceterrein gereden waar
de monteurs wat kleine aanpassingen gedaan hebben. Toen
het weer tijd was zijn we via de hergroepering naar de derde
proef gereden. Bij aankomst aldaar mochten we tot onze verbazing
en vreugde toch echt starten!
Het
eerste stuk van de proef ging erg goed. De snelheid zat
er goed in en de auto lag lekker op de weg. Echter bij een
hairpin ging het even mis. We schoven van de weg af. Even
dachten we dat het gedaan was, maar Johan kon de auto, dankzij
de juiste banden, gelukkig weer op de weg krijgen. In deze
proef zat ook een onverhard gedeelte. Toen we daarop reden
butste de auto toch meer dan we gewend waren. Er leek iets
niet helemaal in orde met de vering. Verder is de proef
goed verlopen.

Ook
de vierde proef hebben we goed gereden. Na onze slechte
ervaring op proef 3 gingen de twee hairpins in deze proef
lekker soepel op de handrem. Na deze proef hebben we gauw
contact opgenomen met ons monteursteam zodat ze klaar stonden
bij het binnenrijden van het serviceterrein. Voor ons was
het even een rustmoment, maar de monteurs moesten hard werken.
De auto had toch wel geleden deze proeven, vooral het onverharde
stuk in proef drie had schade aangericht in de ophanging.
Gelukkig was ook dit allemaal binnen de servicetijd hersteld.
Toen de auto weer rijklaar was en de tijd voor het uitklokken
weer dichter bij kroop. Namen we weer plaats in de auto
en maakten ons op voor de laatste sectie van deze sprint.
Eerst naar de hergroepering en dan weer op weg naar onze
vijfde proef.
Op
proef vijf ging de hairpin dit keer goed. We kwamen met
een mooie snelheid de bocht door al waren we wel iets voorzichtiger.
Het onverharde stuk in deze proef was intussen nog veel
slechter geworden en zat vol gaten. Erg vervelend als je
daar met 100km/u achterkomt. Als een stuiterbal vlogen we
over het gravel (letterlijk). Het was duidelijk voelbaar
aan de auto dat er schade aan de ophanging was ontstaan.
Het vertrouwen in de auto was op dat moment toch erg gezakt
dus moesten we het wat rustiger aan doen. Zo rustig zelfs
dat een achteropkomende deelnemer direct achter ons zat.
Zodra we dit in de gaten kregen hebben we zo snel mogelijk
plaats gemaakt zodat deze auto ons voorbij kon. Dat doe
je in de rally sport.
Aan
het eind van de proef hebben we even de tijd genomen om
de schade te bekijken. Het viel mee, maar we moesten het
toch rustig aan doen. De finish halen was te belangrijk.
Na het klokken en de tijdnotering van deze laatste proef,
met toch nog een redelijke prestatie, komt de ontlading.
We hebben het weer geflikt. Onze eerste gedachte was dan
ook. “Yes, volgende maand de Paradigit-ELE rally”
 
Het
was voor ons weer een geweldige dag en we hebben er weer
volop van genoten. Nu zijn we klaar voor het echte werk.
We kijken ontzettend uit naar onze eerste Rally en hopen
jullie als publiek weer te kunnen laten genieten van onze
kunsten. |