home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoringlinks
 

 

Vechtdalrally 2023

door: Kaj Foederer, navigator

Vechtdal dit jaar was heel anders dan de eerste keer dat we deze wedstrijd reden. De rally was geevolueerd van een kleine short rally met een paar asfaltproeven en hier en daar een stukje onverhard tot een grote wedstrijd met 142km aan proef waarvan ongeveer 30km onverhard. Combineer dit met het warme weer en dat maakt voor een zware wedstrijd. er zaten lastige onverharde stukken in: Een stuk onverhard langs het water waar één fout zou betekenen dat je met je auto in de sloot lag, een zeer lang stuk onverhard richting een haaks zonder enige herkenningspunten langs de weg, en een scherpe bocht na een stuk bumpy onverhard, waar telkens het stof van de vorige auto nog hing zodat je niets zag.


Het begin van de eerste boucle ging goed, het gebruikelijke wennen aan de auto voor Johan, maar verder niet veel op aan te merken. Op de 3e proef, Brucht, begon echter de ellende, bij de start sloeg de motor ineens af en deze was niet gemakkelijk te herstarten, wat ons kostbare seconden heeft gekost. Eenmaal op de proef deed de auto het gelukkig prima. Op de volgende routesectie merkten we ineens op dat de motortemperatuur heel hoog opliep en namen aan dat dit bij proef 3 ook het probleem geweest moest zijn.

Op de service is het probleem voorgelegd aan het team en zij gingen vlug aan de slag binnen de 30 minuten die ze hadden. De uiteindelijke oplossing was om de koelventilator van de radiator aan te sluiten op een van de schakelaars in de auto. Op deze manier konden wij zelf bepalen wanneer deze aanstond en ging deze niet pas aan na het bereiken van een zekere temperatuur.



Vol vertrouwen dat het probleem opgelost was begonnen we aan de 2e set proeven, maar al snel bleek dat het probeem nog helemaal niet opgelost was. De temperatuur bleef nu goed, dus de fix had duidelijk het door de equipe beschreven probleem opgelost, maar de motor gaf nog altijd problemen. Op de routesecties sloeg deze op willekeurig lijkende momenten ineens af. Het vertrouwen dat we de finish zouden halen daalde snel. Het was maar de vraag wanneer de motor af zou slaan en een keer niet opnieuw te starten zal zijn. Op de proeven leek het probleem zich gelukkig niet voor te doen en zijn deze set van stages geen tijd verloren door onze motorproblemen.


Bij binnenkomst van de 2e service sloeg ons de motor weer af. Kaj deed zijn riemen al los en was klaar om uit te stappen en te gaan duwen, Jelle kwam na gebaren en toeteren ook aangesneld om te helpen. De motor herstartte voordat dit nodig was en we konden nog op eigen kracht de serviceplaats op rijden. De jongens gingen weer hard aan de slag om te proberen het probleem op te lossen: bougies werden vervangen en over andere oplossingen nagedacht.


Na wederom 30min service was het tijd om de laatste 4 proeven te tackelen. De 1e proef, Witharen, werd geneutraliseerd wegens een brandende auto op de proef! Via een alternatieve route op naar de volgende proef. Onderweg op de routesectie sloeg de motor weer af, oh oh. Zonder vertraging toch weer de volgende tijdcontrole te halen, kon de proef weer zonder verdere problemen gereden worden. Bij KP Brucht, echter, sloeg het noodlot weer toe. Aan de start van de proef bij het maken van de toeren om te starten houdt de motor er zomaar weer mee op. We rollen op slakkentempo over de startlijn en zijn weer kostbare seconden aan het verliezen. Dan start, na 15 lange seconden, eindelijk de motor en zijn we weer onderweg om de proef aan te vallen. Voor de start van de allerlaatste proef weten Kaj en Johan dat, als ze zonder problemen wegkomen van de startlijn, dat ze de rally hebben uitgereden. De auto heeft nooit problemen gegeven tijdens het op snelheid rijden van een proef en de finish is vanaf het eind van de proef dichtbij genoeg om de auto desnoods te duwen. En de auto is in de staat om normaal de proef te beginnen, nog één keer hard doortrappen en dan zijn we er.


Ondanks alle problemen is de finish dan eindelijk gehaald. Het team staat bij de finishboog al te wachten om onze auto aan te zien komen rijden. Bij publicatie van het eindklassement komen we erachter dat we wederom een schitterende 2e plaats binnen de cup hebben weten binnen te slepen.