home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoringlinks
 

 

Vechtdalrally 2020

door: Kaj Foederer, navigator

Zaterdag 19 september 2020 mochten we eindelijk onze 1e wedstrijd rijden, de Vechtdalrally rond Hardenberg! Dat betekende vroeg op om ter plekke het materiaal, zoals trackersysteem, startnummers, etc. in ontvangst te nemen. Nu konden we ook voor het eerst de route op papier zien en ons voorbereiden op de verkenning. Een half uurtje later kwam de servicecrew. Terwijl zij begonnen met het opbouwen en de auto klaarmaken voor de technische keuring gingen wij verkennen. Dat mocht tot 12:00 en we hebben de volledige 4 uur gebruikt om de 3 stages zo goed mogelijk op papier te krijgen. Eenmaal terug op de service stond de auto al helemaal wedstrijdklaar onder de servicetent. Nu de notes nog netjes bijwerken, de laatste checks en toen moesten we er klaar voor zijn... de eerste start!


Wij moesten ons melden bij TC0 (service uit) om 14:27 en van daaruit op weg naar de 1e proef. Deze was helaas door een ongeval (waar de equipe gelukkig niets mankeerde) geneutraliseerd en met vertraging gingen we door naar proef 2. Hier was het dan zo ver, dat moment waarop iedereen wachtte. Je krijgt je starttijd en daar sta je dan, op de timer tikken de seconden weg, totdat je met een GO wordt losgelaten op de proef! Die 1e proef verliep eigenlijk al vrij goed, de notes lezen ging kalm en soepel en Johan begon nog tijdens de proef zijn remzones iets naar achteren te schuiven. Proef 3 ging vergelijkbaar, maar weer iets beter en daarna was het terug naar ons team voor de service.


De service met hergroepering was door de onstane vertraging flink ingekort, waardoor we slechts 20min overhielden. Dat was al redelijk kort voor zo'n eerste keer, maar wat de brandstof betrof werd het iets tè spannend. De 1e pomp deed het niet en er moest snel een andere op het brandstofvat gezet worden. Uiteindelijk lukte het allemaal nipt en werd er op de juiste tijd weer uitgeklokt. Op naar de 2e boucle!


Dit keer zat proef 1 er wel gewoon weer bij en die ging erg lekker! Het was te merken dat het vertrouwen die eerste 2 stages al wat was opgebouwd en dat zowel het vertrouwen in de auto en mij groter waren geworden. Ondanks het glijden op de uitgereden stukken ging het tempo omhoog. Ook proef 2 ging voor het gevoel beter dan de 1e keer, maar toch waren we langzamer. Dit kwam waarschijnlijk door een stuk zeer ruw onverhard dat logischerwijs bij 2e doorkomst veel meer was uitgereden. De eerste keer stuiterde al behoorlijk, maar dit keer waren de wielen wel heel veel in de lucht! Proef 3 ging ok, maar was zeker niet de beste van de 5 die wij hebben kunnen rijden.


Terug op de service stond de crew al klaar met mobieltjes in de hand om ons na onze 1e rally terug te verwelkomen en te feliciteren met het succesvol aan de finish komen. Dat was een vrij euforisch moment voor iedereen! De auto was goed geprepareerd en heeft het erg goed gehouden en de equipe heeft zich tegenover elkaar bewezen. Zo hebben we nog een tijdje staan napraten en onze trouwe monteurs een bedankje kunnen gegeven. Op de proeven is dat misschien niet te zien, maar rally is een echte teamsport.


Het was pas op de weg terug naar huis dat we het klassement eens bekeken en erachter kwamen dat we van de 17 Peugeots uit de cup gewoon 3e waren geworden! In onze 1e wedstrijd! Dat was echt boven verwachting. En van de meer dan 100 deelnemers 45e overall, ondanks dat we startnummer 93 toegewezen hadden gekregen. Al met al dus een zeer geslaagde dag!