Exact
volgens planning stonden we zaterdagochtend om 7 uur bij
de documenten controle en kort daarna waren we op weg naar
de eerste proef voor de verkenning. De verkenning en eerste
etappe waren op dezelfde dag wat de tijd om pace notes bij
te werken beperkte. Het verkennen verliep erg soepel waardoor
de tijd optimaal benut kon worden. Eén uur voor de
starttijd moet de auto in het parc fermé geplaatst
worden. Met startnummer 61 maakte dat uur verschil dat we
nog net de nummer 1 zagen vertrekken. Dat was deze keer
met name interessant, omdat voor de gelegenheid onze minister
president had plaatsgenomen op de navigator stoel.
Na
dit leuke extraatje verschoof de aandacht volledig naar
onze eigen wedstrijd. De lampenbak zat al op de auto, want
hoewel we nog met daglicht startten zou het al snel donker
worden. Met name op de bosrijke proeven. Veel belangrijker
was echter de bandenkeus, slicks of intermediates. De voorspellingen
waren goed, maar het zag er dreigend uit. Toch lieten we
ons daar niet door afleiden en vol zelfvertrouwen reden
we op slicks over het startpodium.

De
eerste proef was kurkdroog, dus zou je denken dat we met
slicks de juiste keus hadden gemaakt. Er komt echter meer
kijken bij bandenkeus dan alleen het juiste profiel. In
dit geval hadden we voor een medium compound gekozen, wat
onder de meeste omstandigheden de juiste is. Vandaag was
dit echter te hard. De banden werden maar niet warm wat
de auto nerveus maakte. En dat is iets wat je juist die
eerste kilometers, waarin je wedstrijdritme wilt opbouwen,
niet kunt gebruiken.
De
echte verrassing kwam echter op de tweede proef. Bocht 1:
niks aan de hand. Bocht 2: géén grip!! Na
een lang recht stuk slecht asfalt naderen we met ruim 160km/u
een haaks rechts. Bij het aanremmen blokkeert alles direct!
Remdruk verminderen en opnieuw grip zoeken... géén
effect! De haakse nadert en met de handrem wordt de neus
de gewenste kant op gezet. Tevergeefs, want dat gaan we
écht niet redden! Johan laat de auto nog 90°
verder draaien en achterwaarts schieten we op het kruispunt
rechtdoor. Gas erop en met een haaks links zitten we weer
op de juiste weg. De herfst had toegeslagen.

Achteraf
bleek dat we precies op de grens reden van een zojuist gepasseerd
regengebied. Zelf hadden we nog geen spatje regen gezien,
maar sommige stukken waren kletsnat. Het verraderlijke was
dat andere stukken juist weer kurkdroog waren. Een verschil
dat op het slechte asfalt met kunstlicht amper te zien is.
De rest van de proef tekende zich dan ook door deze wisselvalligheid.
Een paar bochten denk je: "Jéé, wat sta
ik vroeg op de rem!" en een bocht later schuif je weer
alle kanten op met je te harde slicks op het natte asfalt!
Op de derde proef werd het nog spannender met de toevoeging
van een paar kilometer onverhard. Bij het accelereren voelde
het alsof de auto in neutraal stond! En het remmen? Het
remmen werd maar wat eerder gedaan dan normaal.

Tijdens
de service werd qua banden de andere kant van het spectrum
gekozen, full wets. Proef 1 was nog steeds droog, maar dankzij
de zachtere compound van de regenband voelde de auto veel
stabieler en werd het tempo opgebouwd. Op de daaropvolgende
proeven kwam het verschil pas echt goed uit de verf en kwamen
we op het onverhard gelukkig weer eens boven de 100km/u
uit.
De
laatste boucle was een proef korter en toen we daarna het
klassement zagen waren we aangenaam verrast met onze positie.
We waren duidelijk niet de enige die moeite hadden gehad
om de balans te vinden in de wisselende omstandigheden.
De
volgende dag zag het weer er veel beter uit. De bandenkeus
was makkelijk en we besloten er eens goed voor te gaan zitten
om onze positie te verdedigen. We gingen vanaf de eerste
bocht vol van kiet, maar op het met fans volgepakte industrieterrein
met de vele korte situaties eiste dat te veel van de remmen.
Tegen het einde van de proef werd de remafstand steeds langer
en in het laatste rondje schoten we zelfs even rechtdoor.
We pasten net tussen twee stalen containers door en via
een ongeplande route door wat los grind vonden we een eindje
verder de proef weer terug.
We
hoopten dat de relatief lange routesectie naar de buitenproeven
de remmen voldoende koeling zouden geven om zich te herstellen.
Die hoop duurde tot slechts enkele bochten op KP Bentelo
toen het euvel zich opnieuw aandiende. Met gepaste marge
werd de rest van de boucle afgewerkt om te voorkomen dat
we in het decor zouden verdwijnen. Ondertussen werden er
allerlei strategieën bedacht om bij de volgende doorkomst
de remmen op het industrieterrein te sparen zodat we de
buitenproeven, waar meer tijd te winnen is, vol konden rijden.
Aan het eind van de service kregen we echter het teken "Vol!",
wat betekent dat de techniek niet gespaard hoefde te worden.
En
inderdaad, industrieterrein Twentekanaal werd zonder problemen
in een veel betere tijd afgewerkt. Daarna volgde voor de
tweede maal KP Bentelo. Bentelo kenmerkt zich door enkele
technische stukken, maar vooral door een aantal lange halen
gevolgd door een scherpe bocht. De technische stukken liggen
ons het beste. We zaten inmiddels weer lekker in het ritme
en de listige combinaties werden soepel en in goed tempo
gereden. Op de lange rechte stukken is het vooral zaak zo
lang mogelijk te wachten totdat er nog net genoeg ruimte
is om te remmen. Bij de echt scherpe bochten moet een gangetje
van ca. 170km/u gereduceerd worden tot minder dan 50km/u
in slechts ca. 100m. Merk daarbij op dat je met 170km/u
dus minder dan drie seconde verwijderd bent van bijvoorbeeld
die diepe sloot voordat je op de rem trapt!

Met
name de forse rem acties eiste toch weer hun tol. Een 'medium
links' vlak voor een 'haaks rechts' werd wel erg ruim genomen
en met een blik in de sloot toch nog veilig gerond. Een
bocht later werd de remafstand naar rato gecorrigeerd en
werd een 'lang medium rechts' op de ideale snelheid van
90km/u op de ideale lijn ingezet. Toch biedt ook dat geen
garanties voor succes zoals zou blijken.
Midden
in de bocht breekt de achterkant van de auto licht uit.
Dat is natuurlijk vrij gebruikelijk tijdens een rally en
zonder nadenken wordt met stuur en gas gecorrigeerd. Elke
correctie kost echter wat ruimte en die was er op dit smalle
landweggetje gewoon niet! Voordat rijder of navigator iets
in de gaten hadden verliet de auto de weg en stond daar
vrijwel instantaan stil. De bomenrij in de buitenbocht ontnam
alle kans op een goede afloop en binnen de lengte van een
motorkap was de wedstrijd voorbij.

Nog
nooit kwam een klap zo snel en zo onverwacht. Johan had
nog net de tijd om met de ogen te knipperen, maar voor Rianne
was het helemaal een donderslag bij heldere hemel. Geconcentreerd
lezend in haar pace note boek was ze even verdwaasd voordat
ze in de gaten kreeg dat er plotseling pijn en wat bloed
was. Veel tijd om te beseffen wat er gebeurd is is er niet.
Eén minuut later komt de volgende deelnemer al en
dan moet iedereen in veiligheid zijn gebracht. Johan was
ongedeerd en bracht Rianne naar veilige grond. Daar werd
ze korte tijd later door de ambulance afgevoerd. Zo´n
einde hopen we nooit meer mee te maken.