Nog
nooit stonden we zo goed voorbereid aan de start. De auto
stond op punt en voor het eerst waren we 100% tevreden over
de gemaakte pacenotes. Na een wat rommelige periode door
de blessure van Rianne was dit de eerste wedstrijd waar
alles weer helemaal klopte. De altijd zeer technische proeven
van de Golden Tulip Rally liggen ons goed en we dachten
zeker een vuist te kunnen maken tegen onze concurrenten.
Een herhaling van onze derde plek in de ELE en Almere eerder
dit jaar kwam ter sprake. Hoewel dat moeilijk zou worden
in het sterke deelnemersveld wilden we er echt voor gaan.
Na
de technische keuring wordt de auto op exact het juiste
aantal liters afgetankt, want als je voor de secondes gaat
telt elk detail. Met startnummer 87 start je bijna anderhalf
uur later dan de nummer 1. Hierdoor bereikte ons reeds voor
de start het bericht dat kp1 geneutraliseerd was door een
exit van startnummer 1. We overwegen nog even om de berekende
hoeveelheid benzine voor de deze proef uit de tank te halen,
maar besluiten uiteindelijk om toch gewoon zo te starten.
Bij
de tijdcontrole voor kp2 wordt voor het eerst de helm opgezet.
Elke minuut wordt de rij voor ons een auto korter en terwijl
nummer 86 inmiddels op de startpositie staat nemen we de
eerste paar notes nog even door. Als er bij 0 niet gestart
wordt kijken we wat vreemd op. Problemen? Heel even gebeurt
er niks, maar al snel komen de officials in aktie en moeten
we de weg vrij maken voor de hulpdiensten. “Ai, niet
weer hè?“ is de gedachte. Verder denken we
er niet veel van, want dit is standaard procedure als er
iets gebeurt. Meestal is dat gelukkig slechts uit voorzorg.
Even later wordt besloten ook deze proef te neutraliseren
en gaat de helm weer af op weg naar kp3.
Bij
de start van kp3 wordt er tijdens het wachten onderling
nog wat geklaagd, omdat het inmiddels middag is en we nog
steeds niks hebben kunnen rijden. Dan horen we dat er wéér
een proef is stilgelegd, kp4. ‘Wat gebeurt hier allemaal?”
Dan krijgen we het verschrikkelijke bericht te horen. De
crash op kp2 was een zware, een erg zware. Een auto is hard
van de weg geraakt en brandend, ondersteboven in een sloot
beland op enige afstand van de weg. Een verschrikkelijke
gedachte, maar het ergste nieuws volgt nog. De navigator
is dood…
Echt
beseffen kunnen we het niet. Daar is ook geen tijd voor,
want eigen veiligheid gaat voor alles en we moeten bijna
starten. We zijn ons ter degen bewust dat dit een serieuze
sport is en juist daarom ben je erin getraind om je van
de buitenwereld af te sluiten en je concentratie vast te
houden. Met vaste routine gaat de helm weer op, gordels
vast en worden de eerste notes weer doorgenomen. Pas enkele
seconden voor de eerste deelnemer weer van start zou gaan
wordt duidelijk dat de wedstrijd is gestaakt.
De
momenten die daar op volgen zijn heel vreemd. Je hoort dat
de wedstrijd over is, maar toch ga je volledig op routine
verder. Naarmate de structuur van de wedstrijd vervalt,
dringt de buitenwereld weer langzaam door en groeit het
besef van wat er is gebeurd. Eerst ben je nog volledig verbaasd
dat je 12 seconden voor je starttijd door mag rijden, maar
tegen de tijd dat blijkt dat de tijdcontroles zijn opgeheven
kun je niet meer doen dan terneergeslagen je auto vol ongeloof
bij je team parkeren. Zo hoort het niet te eindigen. Je
komt met z’n allen voor een gezellig weekend in de
ambiance van je favoriete sport. Dit hoort niet bij die
sport!
