home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoringlinks
 

 

LG Almere Rally 2006

9 april 2006
Volop spektakel in Almere

Nadat we zaterdag al goed in rallystemming waren gekomen tijdens het debuut van Ruud Middel in de sprint, waren we zondag zelf weer aan de beurt tijdens de LG Almere rally. We moesten vroeg op voor een lange dag met wedstrijd en verkennen op één dag. Verkennen op dezelfde dag maakte vooral het werk van gelegenheidsnavigator Marco Swart extra moeilijk. Hij moest nog wennen aan het notes systeem en had maar weinig tijd om de gebruikte notes in zich op te nemen

Proef 1 werd vooral gebruikt om te wennen aan elkaar en aan de notes. Een echt scherpe tijd werd er dan ook niet gereden. Hetzelfde gold voor kp2 waar met name een zeer ongunstig getimede kramp in het rechterbeen de stand 'plankgas' tot het einde van de proef onmogelijk maakte. Op de overzichtelijke rondkoers die daarop volgde konden we alle opstartproblemen gelukkig achter ons laten en werd het tempo langzaam opgevoerd. Deze trend zette zich voort tot de eerste service.

De service was deze wedstrijd zeker geen overbodige luxe. Almere is uniek met zijn ruwe terrein en dit eiste bij veel auto's zijn tol. De proeven gaan deels over fietspaden waar bijna continue met twee wielen naast het asfalt wordt gereden, met alle risico's vandien. Daarnaast zitten er grote stukken ruw onverhard in met stenen bijna zo groot als tennisballen. Het zwaarste zijn echter de in totaal 36 jumps! Sommige zijn klein en soepel te nemen. Andere worden met tegen de 150km/u genomen en hebben een hoogte waar je rug je enkele dagen later nog aan doet herinneren.

De tweede boucle, die over dezelfde 5 proeven ging als de eerste, stond vooral in het teken van spektakel. De equipe vermaakte zichzelf en het publiek met een dwarse rijstijl en mega jumps. Even werd de lol getemperd door een plotselinge hevige onbalans in de auto, gevolgd door een remprobleem bij de volgende bocht. Een spannend moment volgde, maar dankzij handig gebruik van de handrem werd de bewuste bocht alsnog in spectaculaire stijl gerond. Daarna verdween het probleem even plotseling als het was gekomen.

De volgende service onthulde dat een steen de aandrijfas had beschadigd, waardoor een oliespoor de remschijf had besmeurd. De as kon niet vervangen worden en de laatste boucle moest met beleid gereden worden. Het gekozen beleid bleek echter iets te voorzichtig gezien de tragere tijden op de volgende twee proeven. Besloten werd er toch weer een tandje bij te doen en dit resulteerde in de beste twee proeven van de dag.

Hiermee werd tevens en dag vol actie besloten en konden we op weg naar het finishpodium. Hier bleek dat we al met al een goede wedstrijd hadden gereden. Tussendoor was er bewust niet naar de tijden van anderen gekeken en dit maakte de 30e plaats algemeen en een 3e plek in onze klasse N3 tot een aangename verrassing.