9
april 2006
Volop spektakel in Almere
Nadat
we zaterdag al goed in rallystemming waren gekomen tijdens
het debuut van Ruud Middel in de sprint, waren we zondag
zelf weer aan de beurt tijdens de LG Almere rally. We moesten
vroeg op voor een lange dag met wedstrijd en verkennen op
één dag. Verkennen op dezelfde dag maakte
vooral het werk van gelegenheidsnavigator Marco Swart extra
moeilijk. Hij moest nog wennen aan het notes systeem en
had maar weinig tijd om de gebruikte notes in zich op te
nemen

Proef
1 werd vooral gebruikt om te wennen aan elkaar en aan de
notes. Een echt scherpe tijd werd er dan ook niet gereden.
Hetzelfde gold voor kp2 waar met name een zeer ongunstig
getimede kramp in het rechterbeen de stand 'plankgas' tot
het einde van de proef onmogelijk maakte. Op de overzichtelijke
rondkoers die daarop volgde konden we alle opstartproblemen
gelukkig achter ons laten en werd het tempo langzaam opgevoerd.
Deze trend zette zich voort tot de eerste service.

De
service was deze wedstrijd zeker geen overbodige luxe. Almere
is uniek met zijn ruwe terrein en dit eiste bij veel auto's
zijn tol. De proeven gaan deels over fietspaden waar bijna
continue met twee wielen naast het asfalt wordt gereden,
met alle risico's vandien. Daarnaast zitten er grote stukken
ruw onverhard in met stenen bijna zo groot als tennisballen.
Het zwaarste zijn echter de in totaal 36 jumps! Sommige
zijn klein en soepel te nemen. Andere worden met tegen de
150km/u genomen en hebben een hoogte waar je rug je enkele
dagen later nog aan doet herinneren.
De
tweede boucle, die over dezelfde 5 proeven ging als de eerste,
stond vooral in het teken van spektakel. De equipe vermaakte
zichzelf en het publiek met een dwarse rijstijl en mega
jumps. Even werd de lol getemperd door een plotselinge hevige
onbalans in de auto, gevolgd door een remprobleem bij de
volgende bocht. Een spannend moment volgde, maar dankzij
handig gebruik van de handrem werd de bewuste bocht alsnog
in spectaculaire stijl gerond. Daarna verdween het probleem
even plotseling als het was gekomen.

De
volgende service onthulde dat een steen de aandrijfas had
beschadigd, waardoor een oliespoor de remschijf had besmeurd.
De as kon niet vervangen worden en de laatste boucle moest
met beleid gereden worden. Het gekozen beleid bleek echter
iets te voorzichtig gezien de tragere tijden op de volgende
twee proeven. Besloten werd er toch weer een tandje bij
te doen en dit resulteerde in de beste twee proeven van
de dag.
Hiermee
werd tevens en dag vol actie besloten en konden we op weg
naar het finishpodium. Hier bleek dat we al met al een goede
wedstrijd hadden gereden. Tussendoor was er bewust niet
naar de tijden van anderen gekeken en dit maakte de 30e
plaats algemeen en een 3e plek in onze klasse N3 tot een
aangename verrassing.