home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoringlinks
 

 

Golden Tulip Rally 2005

Elk jaar kijken we weer reikhalzend uit naar het grootste rallyfeest van het jaar, de Golden Tulip Rally. Dit jaar eens te meer, omdat we door omstandigheden erg weinig wedstrijdkilometers onder de wielen hadden. We begonnen deze wedstrijd dan ook met de olympische gedachte: "Deelnemen is belangrijker dan winnen." Deze gedachte werd echter al snel overwonnen door onze strijdlust.


De opening van de wedstrijd was nog een beetje twijfelachtig. Johan had echt weer even nodig om in het wedstrijdritme te komen en voor Ruud was het helemaal wennen. Nog overdonderd door de gigantische belangstelling rond het startpodium mocht hij aan zijn eerste grote rally beginnen. Groot is de Golden Tulip Rally zeker als je bedenkt dat alleen al de eerste twee proeven meer kilometers omvatten dan de volledige sprint die Ruud en Johan eerder dit jaar reden. Ook het navigeren na zonsondergang maakte grote indruk op Ruud en vereiste enige aanpassing in navigatiestijl.


De relatieve rust van het servicepark had beide leden van de equipe echter een onverwachte boost gegeven. Klassementsproef 3 liep al direct veel beter, maar het echte verschil werd gemaakt op de monsterproef van de nacht. Kp Hellendoorn is met zijn ruim 20km de langste proef van het Nederlands kampioenschap. Ze is zeer snel en technisch en hier kan alleen volledig vertrouwen tussen coureur en navigator tot snelle tijden leiden. Dit vertrouwen was blijkbaar ontzettend snel gegroeid getuige de maar liefst 19 seconde snellere tijd die op de klok werd gezet ten opzichte van de eerste doorkomst.


Nadat de avond en nacht zo goed verlopen waren hadden we uiteraard weinig zin om, zoals het plan oorspronkelijk was, behoudend verder te gaan. Nu was er echt iets om voor te strijden! We mochten als 60e algemeen beginnen aan de tweede dag, maar wat veel leuker was, we waren de snelste Astra! De competitie was erg close, want de tweede Astra stond slechts één positie achter ons en de derde alweer op positie 63. Dit beloofde een spannende strijd te worden en dat werd het ook!


De hele zaterdag werd er gestreden op het scherpst van de snede. Het was continue stuivertje wisselen. Hier een paar seconden pakken en er daar weer een paar moeten inleveren. Aan het begin van de laatste boucle hoopten we het verschil gemaakt te hebben in een onverwachte regenbui. We stonden op slicks, maar hielden het tempo toch erg hoog waardoor we zelfs een fabrieks Micra kitcar in onze spiegels zagen verdwijnen. Zeer toepasselijk zagen we op deze proef een heldere regenboog die leek te ontspringen vlak voor de flying finish. Stond op deze proef onze symbolische pot goud? We waren hier inderdaad beduidend sneller dan onze naaste concurrenten, maar helaas moesten we op het einde van de dag toch één van de Astra's voor ons dulden.


We kijken terug op een superwedstrijd waarin we continue een felle secondestrijd hebben gevoerd. Niet alleen de equipe, maar ook sponsors, fans en het serviceteam hebben genoten van de hevige competitie. Ook over het uiteindelijke resultaat kunnen we meer dan tevreden zijn. We dachten het rustig aan te moeten doen, maar hebben uiteindelijk toch een zeer verdienstelijke 43e plaats algemeen behaald van de in totaal 123 inschrijvingen. De eerste van de Astra's stond op positie 42, slechts één plek naar voren. Dat benadrukt nog eens hoe close de strijd was in deze ruim 200km tellende wedstrijd.

Bekijk ook de on-board beelden