Techniek
Van de techniek kun je veel meer hergebruiken. Een aantal
zaken moet je standaard laten, zoals de wielophanging, het
inlaatsysteem en vrijwel het gehele motorsysteem. Er zijn
ook een aantal zaken die je reglementair wel mag aanpassen,
maar die je uit kostenoverweging ook prima standaard kan
gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld de versnellingsbak, het
differentieel, de koppeling en de tank.
Daarnaast
zijn er nog een aantal zaken die je zeker wilt aanpassen.
Mijn top drie ziet er als volgt uit.
1) De remmen. Vóór wil je remblokken die
tegen hoge temperaturen kunnen. Verder vervang je alle
standaard remleidingen door leidingen van vliegtuigkwaliteit
die je zoveel mogelijk binnendoor legt. Dit doe je overigens
ook met de benzineleidingen.
2) Vering en dempers. Dit is de basis voor een snelle
auto. Met de veren en de dempers bepaal je, door het vinden
van de juiste afstelling, hoe snel je door een bocht kunt.
Daarbij zouden standaard dempers het eerste stuk onverhard
op snelheid waarschijnlijk niet eens overleven.
3) De banden. Alles wat je je auto wilt laten doen wordt
naar het wegdek gecommuniceerd door slechts vier kleine
stukjes rubber. Alleen via deze vier stukjes kun je er
voor zorgen dat de ca. 1000kg wegende auto vanuit topsnelheid
in zeer korte tijd voldoende vertraagd om bijvoorbeeld
die eindeweg-haaks-rechts te nemen! Je kunt er dus maar
beter voor zorgen dat je dit in orde hebt, anders is al
het andere werk voor niets geweest.

Tot
slot zijn er nog tal van (kleine) dingen die je doet om
de auto net dat beetje sneller of betrouwbaarder te maken.
Je minimaliseert je uitlaatdemping om net onder de toegestane
100dB te blijven, je kort je stuurhuis in, je galvaniseert
de motorsteunen en ga zo maar door.